BEZPEČNOSŤ Úspora

Pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách nepatrí medzi obľúbené činnosti majiteľov vozidiel, je potrebné si uvedomiť, že príliš málo vzduchu v pneumatikách môže viesť v extrémnom prípade aj k defektu. Pri zlom tlaku vzduchu tiež môže dochádzať k zvýšenému opotrebovaniu pneumatík a väčšej spotrebe paliva.

VYŠŠIA SPOTREBA

Príliš málo vzduchu v pneumatikách ide do peňazí: vyšší valivý odpor pneumatiky zvyšuje spotrebu až o 0,3 litra na 100 km. Okrem toho sa pneumatika opotrebováva výrazne rýchlejšie.

NIŽŠIA ŽIVOTNOSŤ PNEUMATÍK

Jazdou na podhustenej pneumatike dochádza jednak k nadmernému opotrebeniu krajných partií behúňa, ale výrazne klesá aj jej celková odolnosť proti opotrebeniu. Podhustená pneumatika je veľmi preťažená. V dôsledku preťaženia dochádza k nadmernému zahrievaniu, ktoré môže viesť až k úplnej deštrukcii plášťa. Pneumatika podhustená o 1 BAR má o 50% nižšiu životnosť.

Nevýhody podhustené pneumatiky?

Nebezpečenstvo a nevýhody podhustené pneumatiky môžete vidieť aj vo videu.

Ilustračné video

Video

 

PREVENCIA defektu

Ak nie je v pneumatike zodpovedajúci tlak, podstatne sa zvyšuje možnosť poškodenia kostry (napr. prierazom), a to aj pri prechádzaní inokedy bežne zvládnuteľných prekážok.

Horšie ovládateľné VOZIDLO

Nízky tlak v pneumatikách môže byť nebezpečný. O tom svedčia aj testy ADAC so správnym a nízkym tlakom vzduchu v pneumatikách. V testoch sa zistilo, že rozdiel iba 0,5 BAR výrazne znižuje úroveň bezpečnosti. Dochádza k zníženiu priľnavosti pneumatík v zákrutách až o pätinu a tiež k predĺženiu brzdnej dráhy až o niekoľko metrov. Vozidlo je horšie ovládateľné, nereaguje dokonale na pohyby volantu pri zmene smeru (pláva).

NIŽŠIA priľnavosť v zákrutách

Pri prejazde zákrutou na mokrej vozovke môže zníženie tlaku vzduchu o 0,5 BAR zapríčiniť o 20% horšiu priľnavosť pneumatík. Pri znížení o 1 BAR priľnavosť klesá až o 30%.

V praxi to znamená, že vozidlo je unášané zo zákruty. Počas manévrov pri zmene jazdného pruhu sa vozidlo môže dostať do problémov, pretože mu chýba potrebná stabilita. Aj systém ESP, ktorý môže v takejto situácii vodičovi pomôcť je pri nízkom tlaku značne obmedzený. Pri príliš malom tlaku môže byť jeho účinnosť znížená dokonca až na polovicu.

Dlhšiu brzdnú dráhu

Príliš málo vzduchu napríklad aj na jednom prednom kolese výrazne zvyšuje brzdnú dráhu vozidla - na mokrých cestách je brzdná dráha predĺžená o 10% už pri znížení tlaku v pneumatike o 1 BAR. To znamená, že pri núdzovom brzdení z rýchlosti 100 km / h na 27 km / h je brzdná dráha približne 52 metrov, ale pri zlom tlaku v pneumatikách je táto dráha predĺžená až na 56,5 metra.

Je tiež dôležité spomenúť, že aj systém ABS pri zlom tlaku v pneumatikách nefunguje optimálne.

Zpět Vytisknout stránku Tabulka huštění pneumatik